William M. Hartnett er en av bloggerne som skriver best om journalistikk i den digitale tidsalder. Han har akkurat lansert noe han kaller "Backyard Post". Dette er kort sagt hans visjon om hvordan lokalaviser på nett skal være i 2008. Dvs. ikke lokalaviser, men lokal-lokalaviser. Eller hyperlokale aviser (han hater selv ordet hyperlokal). Dette er en kombinasjon av nytteinformasjon om lokalområdet ditt, nyheter fra det samme området (alt levert fra The Palm Beach Post, som står bak Backyard Post), eiendomsannonser, osv.
Det siten har har, men har gjemt ekstremt godt bort, er diskusjonsforum. Andre communityelementer, som meldingssystemer, gratis rubrikkannonser, profilsider og kanskje t.o.m. datingelementer, mangler fullstendig. Man er nødt til å registrere seg for å få utnyttet siten, så det er rett og slett pussig at de har hoppet over disse tingene når de først lagde dette.
Men alt i alt synes jeg dette er et interessant forsøk på å gjøre noe annerledes med hyperlokale nyheter.
Dette med hyperlokale nyheter tror jeg faktisk kan være noe...
Posted by: Gunnar Andreassen | March 29, 2008 at 11:08
Jeg tror også det, men jeg tror folkerike stater som USA har en fordel over oss her hjemme, i det at selv geografisk sett svært avgrensede områder faktisk inneholder ekstremt mange folk. For å sette det *helt* på spisssen: Det er lett å få fart i en hyperlokal nyhetssite om Manhattan, sammenlignet med en hyperlokal nyhetssite fra Aukra (hvor jeg vokste opp).
Posted by: Jo Christian Oterhals | March 29, 2008 at 12:17
Jeg er enig med Gunnar: Hyperlokalt stoff er vanskelig i Norge, fordi det skjer ikke så mye ikke alle vet i et lite norsk lokalsamfunn. Og om vi lager et nedslagsfelt som befolkningsmessig er stort nok, vil det få en så stor geografisk spredning at det ikke vil bli hyperlokalt.
Men tankene er interessante, og jeg tror det er mange som tenker på hvordan man kan lage noe som både er lokalt, og som fenger.
Posted by: frr | March 29, 2008 at 14:22
Jeg er enig med Gunnar: Hyperlokalt stoff er vanskelig i Norge, fordi det skjer ikke så mye ikke alle vet i et lite norsk lokalsamfunn. Og om vi lager et nedslagsfelt som befolkningsmessig er stort nok, vil det få en så stor geografisk spredning at det ikke vil bli hyperlokalt.
Men tankene er interessante, og jeg tror det er mange som tenker på hvordan man kan lage noe som både er lokalt, og som fenger.
Posted by: frr | March 29, 2008 at 14:22
Hvis noen som leser dette er blant de som tenker på hvordan man kan lage noe som både er lokalt og som fenger, for å bruke FRR sine ord, så hører jeg gjerne fra dere. Jeg er interessert i å snakke med dere som har knekt koden :-)
Posted by: Jo Christian Oterhals | March 29, 2008 at 15:41
I can't read ... Norwegian, is it? ... but thanks for the link. The site is still in a semi-public beta stage right now, which is why it is a little thin on features such as more robust discussion, richer profiles with social networking components and other community tools. This is just a very, very early version of Backyard Post. In addition to the things I already mentioned, we also plan some unique advertising tools.
Thanks again for the link. And I apologize for having to leave my comment in English! :)
Posted by: William M. Hartnett | March 29, 2008 at 19:18
William,
Feel free to leave comments in english any time. Most Norwegians reads and speaks english rather well.
Have you had anyone translate my post for you? If not it's amazing that your comment seems to touch on the points I made (the apparent lack of community elements when you try to reach a physical community).
Apart from this I think Backyard Post is an interesting experiment trying to figure out how (I know you don't like this word) hyperlocal news should be presented and what it is.
Posted by: Jo Christian Oterhals | March 29, 2008 at 20:21
I ran your post through an online translator. It didn't seem to work very well, but it looks like I understood your basic point about the current lack of community features.
The "h" word isn't really that bad, but it is my goal to distance what we're doing from other projects that have been labeled with the word. I think what we're doing is truly new.
Thanks again for the link!
Posted by: William M. Hartnett | March 30, 2008 at 18:37